Дощ і блискавка створюють образи в небі, відображаючи їх в калюжах. Майстри львівської студії матеріалізують цю красу і силу стихії в склі та металі. Про те, як і де народжуються справжні вітражі, нам розповів художній керівник ТМ "Аrtglass" Тарас Матвійчук.
Давайте розпочнемо із техніки Тіффані. Про неї небагато відомо пресічним поціновувачам рукоділля.
Насправді техніка Тіффані – це класична техніка вітражу. Єдина відмінність – ми замість свинцю почали використовувати мідь, тобто деталі з’єднуються за допомогою спаювання міді. Наші предки 300 років тому робили монументальний вітраж у соборах. Звісно, ми адаптували свою техніку до сучасних потреб: зробили вироби мініатюрнішими, включили інтер’єрні аксесуари, авторські прикраси, а також використовуємо суміжні техніки (зокрема wirewrap). Кумедно, але через таке вдосконалення люди часто запитують, чи це дійсно скло, адже уявляють, що вітраж – це щось масивне, і не розуміють, як його можнатак мінімалізувати.
А чи є якісь особливості, які варто знати про експлуатацію вітражних виробів?
Роботи у техніці Тіффані дуже довговічні, тому – як і вітражі у соборах – можуть тішити око глядачів цілих 300 років. Тим паче, якщо це предмет інтер’єру, то особливих вимог немає. Але, звісно, слід пам’ятати, що це скло і з ним треба поводитися відповідно.
Серед ваших робіт багато зображень янголів. Що вони символізують? І як взагалі виникла ця ідея?
Вона з‘явилася з нашим розвитком. Ми завжди намагаємося йти у ногу з часом, тому прослідковуємо вподобання, моніторимо попит. Люди зверталися за ангелами. Зараз, наприклад, актуальні патріотичні прикраси з національною символікою. Ми не ігноруємо цього. Навпаки – ми з народом.
А чи є закордоном попит на ваші вироби?
Тут простежується невеличкий парадокс, адже техніка Тіффані добре розвинута й поза межами України, але іноземні туристи, що прибувають до Львова, часто здійснюють у нас покупки. Ми своїми виробами у першу чергу намагаємося популяризувати власне львівський вітраж навіть попри те, що у нього вже доволі утверджені позиції на міжнародному рівні. Це дуже хороша школа вітражу. А ми просто максимально акцентуємо увагу потенційних покупців на тому, що це все-таки вітраж зі Львова. І з впевненістю можемо сказати, що попит є, хоча й важко визначити його масштаби, адже нам невідомий шлях виробу після моменту продажу.
Як взагалі ця ідея виникла? З чого все почалося?
Усе почалося, мабуть, з того, що я свого часу потрапив у хороші руки: мене навчили робити вітраж. З того дня я жодного разу не задумався, щоб взятися за щось інше. Займався завжди виключно цією справою. Звісно, згодом виникла потреба еволюції, розширення. Власних рук катастрофічно не вистачало. Так з’явилися перші помічники.
Скільки осіб налічує ваша команда?
Сьогодні безпосередньо працює п’ятеро майстрів. А я лише частково встигаю щось робити, бо серед моїх обов’язків проектування, дизайн, організація виробництва.
Як Ви формували команду? Також за покликом душі?
Мабуть, так. Насправді техніка виготовлення вітражу є доволі складною, трудовмісткою і багатогранною. Але кожен із нас є справжнім професіоналом. І це непроста справа – створення команди, проте зараз я на 100% задоволений тим колективом, який тут зібрано. Працюємо. Усі якісно виконують свою роботу. Кожен знає свої обов’язки.
Що Ви можете порадити потенційним покупцям вітражного виробу від TM Artglass?
Нашого виробу потрібно просто торкнутися. Жодне зображення не зможе передати того відчуття, яке дає дотик до вітражної роботи.
Подивитися інтерв'ю можна на нашому каналі.